Monday, December 3, 2012

Hikmah Menyimpan Janggut Untuk Lelaki


Kisah 1

Kisahnya mengenai seorang sahabat pada zaman Rasulullah SAW yang suka menyimpan janggut nya. Lalu pada suatu hari Rasulullah SAW tersenyum melihat wajahnya. Sahabat itu beranggapan Rasulullah SAW tersenyum disebabkan janggut nya itu, apabila menyedari hal itu sahabat itu mencukur janggut nya.

Keesokan harinya, sahabat itu bertemu Rasulullah SAW. Rasulullah SAW bertanya: “Mengapa dicukur janggut mu itu?”

Jawab sahabat: “Ya rasul Allah, aku melihat mu tersenyum melihat janggut ku (lucu). Lalu aku mencukurnya.

“Rasulullah menjawab semula: “Aku tersenyum kerana melihat bidadari yang bergantung di janggut mu itu.“
Kisah 2

Di zaman Rasulullah SAW ada seorang sahabat yang berjanggut nipis atau jarang-jarang sekadar sehelai dua. Semasa beliau mengambil wuduk untuk bersembahyang di masjid, Rasulullah SAW tersenyum dan memalingkan mukanya.

Sahabat itu pun merasa hairan dan dia menyangka Rasulullah SAW senyum kerana janggut nya yang nipis itu dan memalingkan mukanya kerana tidak suka kepada janggut nya yang jarang itu.

Keesokkan harinya sahabat lelaki tersebut datang ke masjid setelah mencukur janggutnya. Apabila terserempak dengan Rasulullah s.a.w, lelaki itu melemparkan senyuman tetapi Rasulullah tidak memandang langsung kepada lelaki tersebut…

Bertambah hairanlah beliau lalu diajukan pertanyaan kepada Baginda…“Wahai Rasulullah mengapa hari ini kamu tidak senyum kepadaku seperti sebelum ini?”

Lalu Baginda menjawab..
“Sebelum ini aku nampak malaikat berebut-rebut untuk menadah air wuduk yang jatuh dari janggut mu tetapi apabila kamu mencukur janggut mu tidak ada lagi malaikat yang menunggu di janggut mu wahai sahabat”…..

No comments:

Post a Comment